Tuesday 9 March 2010

Tips-tips mudah untuk kehilangan sahabat!



Mudah saja.
Kalau yang ingin kita itu sahabat yang karib; mungkin tips ini perlu rutin yang berulang-ulang baru nampak keberkesanannya.
Ya, ia sebenarnya cukup mudah.
1. bual hal sendiri. Jangan sibukkan dengan hal yang lain. Kalau ada pasangan; tenggelamlah dalam rutin berpasanganmu. Beribulah dengan semeses dan lawatan berjadual ke taman-taman pembelibelahan Kalau kalian ada kerjaya; berkahwinlah dengan kerjaya kalian. Mungkin istilah kerja itu takkan pernah habis gagal lekat dalam ingatan kalian bila-bila pun. Kan itu gelora hidup kita skarang?
2. bila masing-masing sibuk dengan hal sendirian; usahlah menelefon sahabat kita yang lain. Fikir saja dia itu hidupnya sibuk seharian seperti kalian; sibuk yang pinta tidak diganggu. Atau setidaknya percayalah yang dia jugak asyik dalam harum bunga cintanya; dan masanya bukan untuk kalian. Jadi; sekali lagi; usahlah di telefon akan mereka itu. Simpan saki baki kredit itu untuk sidia yang sangat disayangi; atau untuk ibu yang sudah lima enam bulan gagal dihubungi; oleh kalian.
3. berubahlah menjadi orang yang pasif. Jangan tegur selagi orang lain tidak menegur kalian. Jangan telefon kalau mereka sendiri belum menelefon kalian.
Senang saja bukan?
Ikut saja; tentu-tentu mujarab untuk kalian.
Footnote:
Membina Negara darjat berdaulat itu tegasnya perlu bertahun; tapi nak meruntuhkannya hanya perlu seminggu dua. Oh, silap; itu pun sudah cukup lama; barangkali.
untuk Muhammad Hanis, ada signifikasi gambar diatas untuk entri ini?
bagi aku ada; kerana hidup ini sendiri satu perjalanan yang kita tidak pernah tahu bila ada hentinya; bila habis minyaknya; bila ada kemalangannya; bila ada JKR di bahu jalannya; dan berterusan lagi dan lagi; dan sedikit lagi :)

No comments: