Friday 12 March 2010

Andaikan aku duit lima puluh sen itu; bagaikan aku duit lima puluh sen itu; ya itu saja



Andai hidup ini seindah pelangi, pasti bercahaya sahaja dunia ini dengan estetika cinta
Tapi realiti ini
Hidup ini bagaikan indah pelangi; indahnya dia jarang ada; kerana hanya panas yang sering menjengah. Tapi, sekali datang seluruhnya tergamam seketika dan menikmati indah yang seketika itu; sebelum semuanya berlalu dan panas serta suram datang meraja semula.

Andai hidup ini umpama puteri; pasti kita gak hidup di jamu dan di megah2jelata yang taat
Tapi realiti ini
Hidup ini sendiri sudah umpama putera dan puteri; sekalian ummah mengharapkan sesuatu dari kita (samada kita ada atau tidak); semuanya anggap kita cukup kaya dan gah, sehingga tidak ada cacat celanya (sedangkan kita sendiri lemah dan tersungkur dalam diri; menangis mencari diri yang sebenar); semuanya di luar mencaci kita tentang dasar dan peraturan (sedang kita sendiri pun masih terkial-kial dengan kewujudannya).

Andai hidup ini umpama burung; kan mudah terbang meneroka awan tanpa kalut2benci pada sesak dan kesesakan Bandar.
Tapi realiti ini
Hidup ini sendiri seperti burung; kita berkicau di awal pagi, mengomel tentang hidup; melilau di ruang angkasa mencari rezeki di mana saja yang kita sendiri tidak pernah yakin ada; berjaga-jaga dengan ancaman yang tak pernah nampak (barangkali ada saja kapal terbang dan peluru-peluru sasar mencari kamu).

Jadi bagaimana?
Kamu bisa berkhayal dengan indahnya hidup dalam 'andai' kamu; atau terus berjuang dalam hidup realiti yang penuh dengan 'bagai' itu dan 'bagai' ini.
Kita sudah cukup besar untuk berfikir; tapi kadang-kadang terlalu besar hingga angkuh dan emosi yang menjadi acu fikir; tentu saja tindak mu mabuk dengan emosi bukan?
Footnote:
Ada bisik-bisik yang singgah bertanya; kenapa banyak sangat metafora yang aku nak cipta.
Depa silap. Bukan aku yang cipta. Semua ciptaan-Nya yang Maha Mengetahui.
Aku cuma pandang.
Pandang dari sisi hidup ini penuh dengan 'bagai' dan 'bagai-bagai' yang selalunya 'andai' dan 'andai-andai' itu ada wujud di sisi sebelah lain.
Anggap lah dua ini ibarat dua sisi lain pada duit syiling 50sen. Tak pernah ada persamaan mahupun bersua muka, tapi masih hidup seiringan; selamanya.

[credit picture]

No comments: