Monday 18 January 2010

Aku nak Jadi PM!!!


Aku nak jadi PM
Aku nak jadi Perdana Menteri
Yup,
Aku dah fikir masak-masak,
Aku tak nak jadi doktor dah, aku nak jadi Perdana Menteri

*****

Ops.
Itu dulu.Sebelum aku kenal susahnya nak jadi orang hipokrit dalam ilmu pijak memijak.
Sebelum aku pikir nak jadi usahawan pulak.
Last-last,habuk pun tak dak.
Aku tak jadi doktor, aku tak jadi PM, aku tak jadi usahawan.
Aku keje kilang je!

Citer-citer dulu.Yelah, masa cikgu-cikgu tanya dulu(masa tu Cikgu Nurul pun budak lagi) aku main main sebut jer.Main ikut dan.Mana yang agak-agak sedap anak tekak nak sebut,tibai sebut skali.Walhal, aku sendiri tak pernah tau apa aku nak jadi.Aku sendiri tak tau menatang apa citer-citer tuh (actually, aku pun doubt pasal citer-citer budak lain.Are they really mean it?Sekapal dengan aku jer rasanya!).

Umur 7 tahun.Tak paham hal dunia lagi.
Umur 17 tahun pun gagal nak betul2fikir apa nak jadi.Aku ambik accounting pun sebab itu first offer yang sampai dalam peti surat(tapi takkan sampainya offer landskap/MassCom/Music-nye, sebab aku tak pernah mintak!).
Dah habis 4tahun lebih dekat U pun aku gagal kuatkan semangat nak jadi apa!
Gagal.Product gagal pendidikan Negara.

Last-last aku ikut flow hidup jer.Ikut jer, nak jadi apapun jadilah.Empat taun lebih jadi pencacai bergelar professional (tapi keje mengalahkan orang Nepal),last2aku dok tercampak dekat kilang kuala kangsar nih.Jadilah tuh.

Tak jadi PM pun tak pa, sebab aku tak payah pikir masalah besar Negara.(Tapi pakcik dekat kedai kopi dah macam orang PBB dah, habis sumer depa pikir)
Tak jadi Doktor pun tak pa.Takut tertinggal sepek mata aku dalam perut orang pulak.Tak pun tertinggal enpon ker,kan naya kementerian nak menjawab wawancara Mestika pulak karang)
Tak jadi usah(hang-k)awan pun tak mengapa.Nanti kena kawin 3-4 dengan artis pulak.susah.nak beli hadiah beg tangan Rm40,000 pun orang bising.

Last-last baik jadi orang. Tak mau kacau orang lain, hidup tak susah orang lain.Mati nanti kubur asing-asing(tapi kalau korang tak sembahyang jangan tanam tepi aku pulak.Nanti tak nyenyak nak tidur dalam kubur.asyik bising bunyi sebat jer).

Ala korang pun bukan betul2jadi apa korang cakap 10 tahun dulu kan?kan sama jer.

Note:
Biasalah.Orang kata budak-budak leo memang nak jadi ketua je manjang.Nak jadi pemimpi-n le konon.Betui tak betui aku tak tau la.Alamak, Cikgu Nurul pun nak jadi PM gak ker,kena bertanding kusi bebas melompat lah nih.Sigh…

No comments: