Monday 15 November 2010

“Kenapa tipu adik?”

Tipu? Tipu apa sayang?
Semalam, dalam genggam tangan adik ada bunga yang baru kembang segar, dan nampak cukup mesra dalam indahnya. Tapi, itu semalam. Pagi tadi dah hilang. Yang tinggal hanya bekas duri yang mencarik-carik luka telapak hati adik. Habis, siapa saja yang menipu adik dengan acah-acah bahagia macam ini? Dan bila adik nak mula pahat senyum kemas-kemas, dan berderai semua yang berbaki. Sakit tau. Sakit yang benar la. Sakit yang sakit!

*menangis* dan tak ada momen yang lebih padan dari membiar seketika esak tangis itu jadi pengisi ruang legar, dan sesekali selang dengan kesat mata yang belum pernah padam merah sedihnya.

Sayang, siapa saja yang kekal ya di sini?

~Mata adik terkias pandang sayu; tapi tegas~

Dunia ini sendiri bukan kekal. Kita? Bukan kekal jugakkan? Jadi, siapa yang kekal? Lepas hujan pasti ada pelangi singgah. Lepas ribut, pasti ada reda yang boleh kita buat teman tenang. Hujan tu berhenti juga, tapi pelangi seindah mana pun kekal ke nanti? Ribut berhenti juga, tapi tenang hati tu kekal sangat kah?

Tak ada satu pun yang kekal kan; selain Dia!
 

Ini bukan hal kekal hal tidak. Ini hal tipu dan daya dusta. Adik tau esok lusa dia pasti mati, adik sendiri maut hujung nanti, tapi kenapa perlu ada sakit yang ini untuk hidup adik. Kenapa ini benar cukup adilnya untuk adik? Kenapa bukan orang lain. Kenapa orang lain senang gembira adik diluka dan hiris nipis-nipis sabar adik ini! Kenapa adik. Kenapa?

~ ah. kalau aku sendiri, begini mungkin? ~

Kenapa agaknya ada syurga ada neraka kalau definasi dosa tak pernah wujud. Biar pahala saja yang menjadi sendi bagi setiap anggota dan nafas yang terhembus. Kan senang kerja Tuhan. Atau paling mudah, biar langsung tiada kita dan segala, lagi senang kerja Tuhan kan? Senang yang tiada kerja kan?

Manusia itu wujudnya untuk diduga dalam mana iman, kuat mana hati dan hanyut mana percaya itu mampu pergi. Bagaimana aturnya bukan soal kita; tapi yakin pasti, mesti kita tetap diuji dengan degree yang sama dengan yang lain.


Siapa adik yang boleh tahu insan lain tidak diduga sedalam adik? Tidak menangis dan dikhianat percayanya? Siapa? Siapa kita untuk tahu semua itu?

Asal adik percaya Maha Suci Allah itu Maha Adik dan Maha Mengetahui, pasti kita tak terlawan bukan?

Adik tahu. Adik tahu! Tapi, ini soal hati. Soal mati yang masih berdengus nafas dalam wujud, Adik tak boleh hidup tanpa dia. Dan hidup dalam penipuan dia lagi membodohkan dan mematikan adik!

Dan bukan dari rahim dia yang adik keluar dulu kan? Dan bukan dengan dia yang adik pinjam tumpang nafas untuk terus berdiri kan? Maka, jangan buang pegangan hanya untuk tunjuk kita ini hina.
Ya, kita lemah, tapi bukan hina yang boleh dilempar panas neraka nanti. Yang pasti, ini semua ketentuan DIA. Dan bukan DIA beri duga ini hanya untuk buat kita meratap kosong


Adik dah kosong. Adik dah kosng jiwa. Adik tak tahu!
Itu lah. Allah bagi cuba yang ini buat adik lebih dekat dengan DIA. Buat adik lebih mesra dengan basah-basah bahasa-Nya. Buat adik lebih dekat dengan harum syurga dia. Tapi, adik sabar lah. Tenang lah. Tak ada tenang yang lebih nyaman selain dari mendekati Dia


Adik kotor! Adik dah lama lari dari DIA. Mana mampu doa adik terima!
Sayang, larilah jauh mana pun, kita takkan pernah mampu pergi. Allah nak kita balik saja. Berdoalah. Sujudlah. Menangislah dengan dia. ‘Menulis’lah dengan hati pada-Nya. Berwudu’ dan campak hati untuk ‘dipeluk’ kemas dalam peliharaan-Nya. Percayalah, semua itu kita mampu; selagi mana kita percaya pada Yang Maha Berkemampuan."

Adik dah jauh. Adik takut dan pasti takkan reda tangis itu hari ini.
Esok.
Mahupun lusa.
Percayalah, sekuat mana pun kita nafikan, kita tetap tak mampu berlari jauh dari-Nya.
Dan tangis hari ini pasti berpanjangan selagi belum cukup dalam tenteramnya dengan kerpecayaan kepada-Nya.

*dakap kemas* dan pelahan-pelahan air mata ikhlas turun tanpa jemput bila sedar yang kita sendiri belum cukup dekat dengan-Nya. Dan andai yang diduga itu kita, pasti kita sendiri menangis seteruk itu; atau lebih.

~aduh~

No comments: