Wednesday 29 September 2010

S e m b e l i t [.]

Mahu dilepas itu sendiri perit; sakit.
Tapi, simpan lama-lama pasti tidak ubat apa-apa.
Mahu atau tidak, memang yang ini perlu dihalau-halau keluar.
Mahu atau tidak, memang yang ini perlu di kejap-kejap ketap bibir,
dan tahan yang sekejap sakit ini.
Semoga yang perit ini berhenti pada ketika ini.
Paling tidak,
aku hanya hanyut dalam takungan air mata buat ketika yang pendek ini,
dan boleh balik pada aku yang dulu esok-esok.

Bagai juga jiwa hidup ku,
kalau aku simpan 'sembelit' di hati dan tidak terbuang terus,
esok lusa, sakitnya akan sampai lagi.
lagi-lagi,
dan takut; aku sudahkan perit ini dengan nafas akhir hayat ku,
sudah yang benar-benar sudah.
Pasti aku kerugian, rugi kerna gagal menikmati tenteram bila 'sembelit' hati itu hanyut pergi.

No comments: