Tuesday 8 June 2010

yang jauh kita nampak; yang dekat?

Ada Israel yang aku marahkan.
Ada Paletine yang aku risaukan.

dan yang lain juga.

Tapi, bagaimana dengan Israel dan Palestine kita?
Zalim itu apabila solat kita tiangkan bukan 5
Jahil itu apabila basah lidah kita dengan zikir-zikir gegendang nafsu dan bukan Qurannul Karim.
Lagi hina kalau mata kita 'menelangjang' dan 'merogol' rakus gadis-gadis dalam lingkung pandang kita.
Jadilah iman kita palestin.
Di jajah tanpa belas.
Di pijak-pijak dengan rasa kesyaitanan tegar.

sedar?
kebanyakanya ya.
cuma mereka acuh-tak-acuh.
mengambil enteng hal dunia dan keduniaan akhirat.
dan mereka sendiri tahu yang Maha Suci Allah juga boleh mengambil enteng hal mereka di akhirat nanti, bukan?

ah, Israel aku pun nak kena buang nih. Palestine aku menuntut Asar. Aku pergi dulu.

No comments: