Friday 18 June 2010

{ko main parcel pi yala don't ya}

Sepanyol kalah 0-1 dengan Switzerland.
Kendian Perancis kalah 0-2 dengan Mexico.

At last, ada gak menatang piala dunia yang aku nak sebut dekat sini kan. Bagi aku Perancis kalah tuh tak ada benda sangat, sebab depa memang unprepared. Or maybe they prepared, but SEEMS to be unprepared.

Same tak?

So, kalau anda gagal untuk mem-pelan-kan kejayaan, anda telah mem-pelan-kan kegagalan anda.

Argh that sound so stereotype kan, so rephrase.

Kalau asyik nak kata kita bagus dan ada budak-budak yang bagus nak bertindak secara individu, tapi tak ada semangat nak (yang penting) kejesama, tak ada spirit of the game, semua jadi hancus.

Ada enjin ferrari california, ada chasis McLaren MP12, ada harness Merc SLK, tapi tak der link dengan cipboard computer dalam kete. Tak ada integration. Haram tak jalan gak kete. So, kalau benda yang mahal dan haram tak berguna (useless), benda tuh memang sesia jer hidup kan.

So, apa yang penting? coordination, teamwork and integration. Kalau dah dok dalam team, kena compliment each other. Kena dengar satu perintah (but never wrong to express opinion).

Jadi, kalau korang-korang ni pikir korang bagus nak mampus; tapi korang tercampak dekat wrong place (organisasi tak ter-organise, low-self-esteem-community, belagak-bagus-setan-setan-dunia dan macam-macam lagi), korang ada dua pilihan:

1. Initiate the change. Create small positive wave; and give them path to become bigger; and
2. lari jer dari kawansan tu and ready to being called coward. Pengecut yang tau sebut orang tak bagus tapi dia sendiri haram tak buat apa nak baiki keadaan seperti pilihan no 1.

so, choice dekat korang.

nak jadi macam Perancis ke tak?
oh, maap penyokong Perancis kalau aku meebeh-lebeh eleborate pasal team kesayangan korang. Maap kalau aku terlalu jujur dengan pandangan aku. Pandangan aku tak semestinya betul, tapi bukan 100% salah! that I am sure about!

huhu hangin betul kan..

No comments: