Monday 1 February 2010

buku nota kehidupan aku pun makin usang di mamah anai2*



Dulu pernah seseorang yang sangat rapat mengatakan sesuatu kepada aku.

"Ko memang tak boleh tengok besfren ko rapat dengan orang lain yer? Aku pernah dengor macam tuh,tapi aku tak pernah ambik tau. Tapi sekarang…"

Errk.
Aku ingat aku salah channel TV, tapi tidak. Ini benar-benar realiti. Subject-nya aku. Aku dan hal yang slalu aku utamakan dulu. Aku dan persahabatan aku.

Betul kebenaran nih? Kalau yer, memang malang lah; sebab aku sendiri tak pernah tahu.

Tapi jujurnya aku sedih.

Rasanya kepercayaan persahabatan nih macam beban untuk besfren aku. Yup, mungkin aku banyak bertanya. Aku kepoh. Aku nak tau segala macam benda. Aku nak jadi hero bila besfren aku ada masalah. Memang itu aku.

Tapi tak lah aku ni jumud sangat untuk mengatakan besfren aku hak aku. Aku tak pernah tidakkan andai persahabatan ini di kuak jauh2. Itu dah lumrah hidup. Ada yang datang, ada juga yang pergi. Tak kenal maka tak cinta. Tak cinta maka takkan ada gaduh dan damai.

Ops, aku pun bukan hak aku sendiri, bagaimana nak meletakkan berhaknya aku atas orang lain.

Dah makan taun hal nih. Dah lama dah. Tapi kadang2 rasa macam benda nih panas lagi berbisik dekat telinga aku.
Sakit.

Jujurnya, sejak itu, aku dah tak sekerap dulu bertanya khabar. Coverage tepon aku dah tak sejauh dulu. Dah makin susut. Aku hidup dengan reality. Hidup dengan apa yang ada di depan mata. Aku hidup dengan apa yang aku akan hadapi. Bukan lagi dengan apa yang pernah aku ada.

Taun dah makan taun. Structure social aku berubah.
Tapi aku tetap anggap besfren aku dulu besfren aku sekarang. Aku tetap ada tangan untuk tarik kawan2aku dari kesusahan mereka, jika perlu. Cumanya, tangan ini dah makin tua. Dah makin dimakan anai2. Dah tak cukup kuat untuk berpaut. Esok lusa, mungkin aku tak akan mampu berpaut sendirian lagi. Mungkin tulat pun sudah cukup lama untuk aku bertahan.

Pesan aku;

Indah hidup ini bila ada yang menghargai wujudnya kita. Jauh bukan pada jarak dan ketika, tapi pada ingatan yang dihakis waktu. Jangan menangis untuk itu, takut nanti air mata ini akan kering; sebab ia akan terus berulang-dan-ulang-dan-ulang

No comments: