Friday 14 May 2010

Tak la besar sangat, tapi tetap la masalahkan. Masalah betul lah.

Memang ye la. Masalah betul.
Aku memang tak reti nak pakai jam tangan memanjang. Rasa macam berat tangan jer. Selalunya, sampai pejabat terus buka semua jam, dompet dan handphone; letak dalam drawer. Tak reti aku nak bergaya protokol lawa-lawa gini.

Jadi, masalahnya?

Jam tangan.
Ni sebenarnya hadiah perkahwinan (rujuk entri sebelum nih) dari wife aku. Jam Caterpillar. Jam lasak. Tapi berat. Jadi aku rajin bukak (dulu jam ringan Alba pun aku bukak gak; pe’el nih). Memandangkan jam nih diesel power, so bila mana jer aku tak pakai lama, dia berhenti. Merajuk tak nak bergerak dah.

Jenuh dah aku ketuk2 dekat meja (~meja hati la sayang~ mintak-mintak la itu aku punya laling tak baca nih!), goncang2 dan lastly buat bodo jer pakai walaupun jarum saat tak gerak. Doakan semoga lepas sehari dua dia ok lah, dah tak merajuk.

Tapi, nih dah masuk tiga hari dah. Macam tuh gak. Masih tak mau jalan. (Kang kalau aku cakap ‘boleh jalan lah lu’ susah pulak). Last-last aku redho jer lah. Pakai gak; bukan sebagai timer, tapi nak tengok date jer. Aku doakan supaya jam nih cepat2lah baik dari rajuknya.

Tu la pasal. Harga boleh tahan, sistem jam pun bagus, tapi kalau tak guna, jadi sengal macam nih gak.

Sama macam akai kita gak kan.

Sehebat mana pun hikmah akal dan bijaksana yang Maha Esa kurniakan, kalau kita guna bukan dengan caranya, jadi hampas kosong jugak. Bergunakurang @ Useless!.
Korang ada akal ‘rolex’ yang kalau polish sekali; berderet orang kagum dan menghargai kehidupan hang pa. Tapi kalau akal ‘rolex’ korang tuh dah berkarat dok membatu diam, nilai dah hilang. Dah jadi daki pada si pemakai. Masyarakat pun bo layan.

Itu kalau jam tak pakai sehari dua. Kalau akai tak pakai sehari dua? Seminggu dua? Setahun? Sepuluh taun?
Jadi, korang nak macam tuh ka? Pikiaq la baik2. Umuq kita pun tinggai esok lusa ja.

No comments: