Monday 10 May 2010

kalaupun radio ada button rewind, bukan ber-erti kita mesti menekan-nya, ye tak?

Menaip sambil melayan Taman Rashidah Utama dari blog ian. Blog aku jer yang bosan tak der gambar dan lagu. Aku suka susun huruf jer; jadi maaf lah yer.

Di Shah Alam. 5 tahun lepas aku tinggalkan jejak-jejak kampus. Memang dah lain. Banyak benda dah jadi asing untuk aku. Kalau lah aku tidur lima tahun sudah, dan baru bangun pagi tadi, sah-sah aku jadi orang bodoh. Sesat dalam susur desar kereta-kereta sini.

Bila aku rewind balik citer-citer hingus dulu, rasa  macam semalam jer aku pergi, tapi rupanya tidak. Aku pun dah berjambang; dan jadi bapak budak pun. Dan aku bukan lagi aku dulu.

Macam itu jugak kehidupan.

Kalau aku asyik tersenyum dengan gila-gila semalam dan pekak telinga pejam mata dengan angin2realiti; aku pasti jadi se-sesat dan se-mati itu.
Hidup ini; mau tak mau tetap kena terus. Side mirror dekat kereta pun gunanya untuk jeling2; buat peringatan supaya jalan lurus kita tak sesat siul tanpa arah.

Jadi; kalau ada baki2 najis hidup semalam yang belum di buang dan menghantui senyum kamu hari ini, pergilah buang kan segalanya. Menangis pun menangis lah sepuas kamu; untuk sekejap itu, dan kemudian ambik pengajaran.

Hidup ini sendiri satu cereka yang nanti2Maha Agung tayangkan buat penilaian kita bukan? Takkan kita nak nampak lemah menangis dengan dugaan nafsu dunia di depan Maha Kuasa nanti? Hidup ini bukan untuk satu sia-sia kan?

No comments: