Monday 3 January 2011

Haruskah aku tahu, itu dia?

"Dia?"
"Ya, dia. Dia yang ditakdirkan untuk aku.
Jadi bagaimana?"
*senyum*

"Aku sendiri tidak pernah tahu yang mana itu pinjaman untuk aku peluk kasih di dunia ini, inikan hal kamu."
"Jadi kita semua buta. Memilih nanti sendiri dalam buta dan tanpa tunjuk nyata."

"Memilih kan ada caranya?"
"Dan aku nanti tertipu dengan pandang mata kasar ini? Hanya bertutup kemas auratnya tak pasti dia itu menghampiri sempurna."
 

Ya aku tahu itu.

"Dan yang hanyut hanya kerana kata sayang itu sendiri marhaen yang dulunya berbasah-basah kalimah Allah di bibir mereka. Jadi bagaimana ini."

"Baliklah pada yang asal."
"Berdoa pada dia. Agar andai dia itu untuk kamu, semarakkan kasih dengan penuh gemalai sayang."
"Dan jika tidak, biarlah dilerai yang mendekatkan kalian dengan selembut-lembut sentuhan, agar luka jiwa itu tidak sedalam mana."
"Selebihnya, usaha dengan petunjuk-Nya."

"Ah, susah saja."
"Dan susah itu sendiri hidup, bukan? Andai seremeh ini pun kamu biar jadi benih-benih runsing, kenapa tidak berkata tidak saja ketika Maha Esa mahu berikan dunia pada kamu dulu?
"

Dan semua menjadi sunyi. Dua-dua, senyap. Sunyi.

No comments: