Monday 3 January 2011

Confuse? Or Loss? *smile* In short, i want back to square one. Got it?

Beberapa tahun lepas.
Masih bertanda nama pelajar; tapi gendong kuat tanggungjawab bepersatuan tinggi-tinggi.
Menapak tangga INMIND dengan yakin yang penuh melimpah.
”Ah, beres saja”

Tapi tak lama.

Kertas cadangan jalinan kerja dengan INMIND mentah-mentah di tolak. Dalam senyum-senyum manis mereka itu ada bau busuk idea yang bulat-bulat di luah balik, tanpa hadam secubit pun; selain dari hancur lunyai di cuba kunya tadi.

”Kalian riuh saja mahu adakan itu ini untuk cemerlang yang lain-lain di kampus, tapi, kalian sendiri pandang sesinis mereka bila kami datang menghidang ilmiah panas-panas dari panggangan kan?”

”Kenapa tidak ikut saja yang ada untuk pahat kalian yang lebih baik, sebelum kalian bimbit jiwa hati halus yang lain untuk belajar pukul tendang nyata?”

*senyum*
Ya. Hari itu, aku senyum. Tapi sinis.
Hari ini, aku senyum semula. Tapi manis.

Aku mula sedar,
Sesetengah kita bertebaran di sepeluk daya untuk berkata itu ini, sedangkan ada secubit dua saja yang tinggal dalam ingat dia sendiri; apatah lagi amal.
Sesetengah kita dilambung ayak ke petala pandang atas segala tulis yang kita juih keluar, sedangkan sepatah dua sendiri pun kita jarang ulang baca.

Aku sendiri.
Menulis, membaca, dan tinggal saja.
Sedar-sedar kocek saku aku dah penuh.

”Bocorkan saja hujung saku ini. Biar tembus. Terus nanti, ada ruang untuk aku isi susun yang baru”

Salah bukan?
Jadi, aku kutip balik setiap yang dikocek, dan aku lipat kemas-kemas, semat dalam ingatan dan buat nilaian.
Yang bengkok, betulkan lekoknya; yang dan sedia lurus, tunjukkan pada yang lain, agar ada yang boleh di buat petunjuk.

Aku susun, dan cetak sekalian yang pernah aku tulis dan bukukan. Aku mahu jadi pembaca hari ini; dan biar sisi penulis aku berehat.
Sekejap.

EDITED 3.53pm : To update download link.

No comments: