Friday 8 October 2010

Sayang itu bagaimana?

Andai ini yang terbit cetak pada muka peperiksaan, pasti aku gagal.
Ya. Pasti aku gagal.
Mana mampu aku tampalkan senyum dan merah pipi ini untuk dinilai markah oleh pemeriksa.
Itu saja yang aku mampu buat, sebelum sepatah itu keluar dari bibir aku yang bergetar kaget.
“Entah”
*dan senyum*

Oh ok.
Semua dah balik.
Dan senyum aku masih seperti itu.

Kamu tahu, sayang itu wujudnya bukan ada jasad yang boleh kita dakap kemas dan merasa wujud dalam pandang. Wujudnya bukan ada jisim berat yang boleh dihitung timbang dan di peti simpankan

*pause*

*senyap*

Jadi?

Hal hati. Hati itu cukup berseni. Dan seni itu halus adanya. Maka, rasa sayang itu halus benar dirinya. Maka, kamu akan gagal kalau bertekad mencari. Mana tahu, dalam penat memilih, kamu terpipih tepi rasa sayang itu

Maka, apa harus aku buat? Tunggu? Membodoh bisu? Begitu

*bibir itu tersenyum semula*

Jadi kamu. Kamu yang sebenarnya kamu. Dan pada-Nya, kamu menyembah sembah. Insya’Allah, dalam kamu menyusun petak-petak hidup untuk kamu pijak mara, ada bayu yang bergemesik singgah dalam hati kamu

dan pasti itu kamu tidak nampak; Cuma akan berbekas dalam hati. Gemuruh jiwa menjadi teman, dan mula tenteram menjadi duga

lantas, dalam hilang sedar, kamu terima sayang. Kamu terpetik bunga kasih dan pipi kamu menjadi kebas dalam malu.

Ah, sayang begitu? Pening lah aku!

sampai masa kamu akan tahu

*senyum* dan berlalu membalik angin.

No comments: