Wednesday 2 November 2011

* Peperiksaan

Assalamualaikum kepada sahabat-sahabatku.

Seminggu.
Oh.
Lebih.
Seharusnya ia bukan 'sabatical' yang aku rancangkan; tapi rancang Allah tentu-tentu lebih benar dari aku. Membiar deretan fikiran aku 'menyemak' di susun kotak deraf bukan satu yang menyenangkan; tapi ia harus lebih mudah dari aku buang satu persatu atur kata dan biar ia menjadi tidak kurang dari sampah yang sedang sibuta sendiri bisa bau busuk-busuk rosaknya.

Jujurnya, aku rindu pada dengar derap-derap melodi kekunci papan elektronik ini yang ditekan dengan riak emosi.
Rindu pada gaya kalian menyusun bilah-bilah kalimah menjadi 'catalyst' fikir.
Tapi, siapalah kita untuk membunuh rindu itu andai ia hanya muncul bila nyata dunia beri aku sedetik ruang melepas nafas berat yang tersimpan di celah-celah himpit tanggungjawab.

Dan aku hanya mampu tersenyum; bila mana aku sedar yang aku juga harus perlu jatuh untuk benar-benar rasa sakit lenguh, dan baru aku mampu tahu beringat nanti.

Sesekali, menyusur laman lain, buatkan aku belajar semula, dan aku tahu; banyak lagi yang aku harus pahatkan semula, agar aku bukan si munafik; mengajak kepada kebenaran sedang hati tak bergerak waima seinci.

Oh.

***


Kita, hanya mampu bersedia sehabis daya untuk peperiksaan. Dan bergulung juta ramalan pun, bukan kita yang sediakan soalan 'finalnya'. Maka, berhabis baik lah untuk kita memilih jawapannya A, atau mungkin B kah, C,  atau kalau tidak pun D.
Peganglah percaya, yang baik mana pun pilihan kita, jawapan yang akhir tetap apa yang ada pada skema pemarkahan, dan bukan pada apa yang kita pegang.
oh.
melainkan, kita pegang pada skema itu.
barangkali.

*senyum*

...dan satu.
Kadangnya, jawapan gerak hati kita sudah benar tepat, tapi gagal kita gores dengan pena 2B mahupun kadangnya culas tak sekadar sepenuh bulatan OMR; gagal juga kebenaran itu dikira markahnya kan?

*senyum*

Betul itu bukan harus sekadar betul, tapi kena cara betulnya.

No comments: